A japán felső középiskolás diákok iskolaévének egyik fénypontja a bunkasai, azaz az iskolai fesztivál. Az osztályok feldíszítik a termüket és két napon keresztül várják a látogatókat; a legnépszerűbb koncepciók a teázó és az úgynevezett obakeyashiki, amit én horrorszobának hívok. Ezeknek az a lényege, hogy az egész termet elsötétítik, egy utat hoznak létre, és ahogy a látogatók kis csoportokban végigmennek, az osztály tagjai ijetszgetik őket. A legjobb ilyen horrorszobáknak tematikája van, pl Piroska és a farkas vagy Kleopátra egyiptomi császárnő, és néha még egy kis háttértörténet is jár hozzájuk.
Ez a fesztivál az én iskolámban szeptember 28-29-én jött el. Az osztályom bubble tea-t árult, ami egy Ázsiában népszerű ital.
Az utóbbi három hetet készülődéssel töltöttük, minden kedden és csütörtökön mindenki benn maradt a suliban órák után.
27-én csütörtökön az összes óra elmaradt, hogy az osztályok tudjanak készülni a fesztiválra. Reggel 11-től majdnem este 6-ig folyton dolgoztunk, csak fél órára álltunk meg ebédelni.
Pénteken mindenki ugyanúgy jött suliba, mint bármelyik másik nap, de mind nagyon izgultunk. Az első órában az összes diák lement az udvarra, ahol egy ceremónia keretében megnyitották a fesztivált.
Ezután az osztály visszament a termébe, átvettük az italokat, feltöltöttük a hűtőt (őszintén szólva fogalmam sincs, hogy honnan szereztük), felvettük a osztálypólót és vártuk a vendégeket. Az első nap csak iskolán belüli volt és a többi diákot vártuk.
Az első órában nem volt semmi dolgom, úgyhogy megnéztem az iskolai zenekar előadását (kb 70 diák különböző hangszereken játszik, most Disney dalokat adtak elő), aztán ellátogattam a kalligráfia szakkör termébe, ahol egy kis kiállítást rendeztek be (októbertől csatlakozom a szakkörhöz). 11:00 és 12:00 között én is a teremben voltam és árultam. A feladatom az volt, hogy szívószálat adjak a vevőknek, és megköszönjem, hogy nálunk vásároltak. Nem túl fontos feladat, de én élveztem.
Az aznapi adag másfél óra alatt elfogyott, tehát pont akkor, amikor én is ott voltam. Amikor eladtuk az utolsó teát, az osztály és az osztályfőnök együtt kezdett el éljenezni és tapsolni.
Ezután, mivel egyértelműen nem volt dolgunk, mindenki mehetett, amerre látott.
Az osztályomban van egy kínai lány, és vele mentem körbe az iskolában. A norvég barátom osztálya tésztát árult, úgyhogy ott megebédeltünk, utána ettünk sütit és fagyit.
Az első nap délután 1-kor véget ért, utána feltakarítottunk és mehettünk haza. Én még a vonatállomáson vettem 3 könyvet átszámítva 810 forintért, úgyhogy nagyon boldog voltam, de az egy másik történet.
A második nap nyílt nap volt, úgyhogy bárki jöhetett.
Rögtön reggel 9:30-tól 11:00-ig megint a teremben voltam, ezúttal a hűtőt felügyeltem. Eljött a fogadócsaládom is, aminek külön örültem, mert az volt az utolsó napom velük (ők csak egy egy hónapos, úgynevezett welcome family voltak).
Ismét eladtuk az összes italt másfél óra alatt, úgyhogy megint megtapsoltuk magunkat, és mentünk körbe a többi osztályban. Én még egy kis időt töltöttem a családommal, aztán végignéztem az iskolai beszédversenyt. Kb 30 tanuló indult, és különböző nyelveken tartottak beszédeket - a legtöbben angolul, de volt japán, kínai és koreai beszédek is.
Ezután jött két másik cserediák barátom, és velük töltöttem együtt egy kis időt, de 3-kor vége lett a fesztiválnak és nekik haza kellett menniük, nekem pedig maradnom kellett takarítani.
Az egész takarítás két órát vett igénybe, leszedtünk minden díszítést és feltakarítottuk a termet.
A bemondóban mondták be a záróceremóniát. Az osztályomat külön megdícsérték a díszítésért, úgyhogy még büszkébbek voltunk magunkra.
Korábban is ellátogattam már hasonló fesztiválra, de most, hogy mi csináltuk, sokkal izgalmasabb volt. Úgy érzem, hogy az osztályomhoz is közelebb kerültem, és igazán jól éreztem magam ezalatt a két nap alatt.
One of the most exciting highlights of a Japanese high school student's year is the bunkasai, the school festival.
The classes decorate their homerooms and they welcome visitors from other classes; the most popular concepts are cafés and so-called obakeyashikis, which I call horror rooms. These classrooms are completely dark, and there is a road which the visitors take in small groups, while occasionally being scared by the members of the said class. The best rooms of this kinds have a theme, such as Little Red Riding Hood or Cleopatra, and sometimes there is also a short backstory.
This festival was on the 28th and the 29th of September in my school. My class was selling bubble tea, a popular drink in Asia.
We have been preparing for the past 3 weeks, everyone stayed in the class until 6 every Tuesday and Thursday.
The whole day of the 27th was preparation, no classes were held. We were working from 11am until almost 6pm, only stopping for half an hour to have lunch.
On Friday, everyone came to school as if it was a normal schoolday, but we were all very excited deep down.
In the first period, all students went to the school playground and the festival was opened.
Then we returned to our rooms and we did some final preparations. We recieved the drinks, filled the fridge (to be honest I have no idea where we got it from), changed to the class T-shirts and got ready to welcome the visitors.
The first day was only for the students, so we were welcoming other students of the school and sometimes teachers.
In the first shift, I didn't have anything to do so I watched the performance of the brass band (about 70 students playing different instruments, performing Disney songs), and then I visited the exhibition of the calligraphy club, which I plan to join from October.
From 11am to 12pm, I had a shift in the classroom. My task was to give straws to the guests and thank them. It's not that important but I had fun doing it.
The drinks of that day were sold out in one and a half hour, so we sold the last one when I was there too. When we handed out the drink, the class and the homeroom teacher started to clap and cheer at the same time.
After that, we could go wherever we wanted. There is a Chinese girl in my class, and I went around the school with her. The class of my Norwegian friend sold pasta, so we had lunch there, and then we ate cookies and icecream.
The first day ended at 1pm, then we cleaned the room and we went home. I bought 3 books for around 3 dollars in a store close by, so I was extremely happy, but that's another story.
The second day was an open day, so anyone could come.
From 9:30am to 11am I had a shift, this time I was responsible for the fridge. My host family also came, and I was happy for it because it was my last day with them (they were only a so-called welcome family, only hosting me for a month).
Again, we sold all the drinks in one and a half hours, so we gave ourselves a round of applause and then went around the school. I spent some time with my family and then I watched the speech contest. Around 30 students gave speeches in different topics, mostly in English, but there were Japanese, Chinese and Korean speeches too.
After that, two exchange student friends came and I spent a few time with them, but the festival ended at 3 and we parted.
We cleaned the room in 2 hours. We listened to the closing ceremony in the speaker. My class was praised for the decorations so we were even more proud of ourselves.
I have been to festivals like this before, but now that I was a part of it, it was a lot more fun. I feel like I got closer to my class and I had a great time in those two days.
No comments:
Post a Comment